معرفی قطعات و اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ
جک پارکینگ از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که در این مقاله به معرفی برخی از این قطعات میپردازیم:
اجزای جک پارکینگ الکترومکانیک
استاتور (سیم پیچ)
استاتور جک پارکینگ قسمت ثابت موتور است .استاتور از چند لایه فلزی ساخته شده که به شکل یک استوانه توخالی بهم وصل شده اند.شیارهایی روی ورقه ها وجود دارند و سیم پیچ هایی درون این شیار ها جاسازی می شوند.به هر کدام از سیم پیچ ها کلاف هم گفته می شود.نقش استاتور برای تولید میدان مغناطیسی و پشتیبانی مکانیکی موتور است. استاتور موتور از هسته استاتور، سیم پیچ استاتور و قاب تشکیل شده است.
سیم پیچ استاتور در هسته استاتور تعبیه شده و نیروی الکترومغناطیسی القا شده را هنگامی که جریان از طریق هسته استاتور برای رسیدن به تبدیل انرژی انرژی تولید می شود تولید می کند.استاتور از چندین قطعه باریک آلومنیوم یا آهن سبک ساخته شده است.این قطعات بصورت یک سیلندر تو خالی به هم منگنه و محکم شده اند.سیم پیچهایی از سیم روکش دار در این شیارها جاسازی شده اند.در صورت خرابی این قطعه میتوان آن را تعمیر کرد.چنانچه نیاز به تعمیر جک درب پارکینگ داشتید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
هر گروه پیچه با هسته ای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی (با دو پل) را برای کار کردن با تغذیه AC شکل می دهد.تعداد قطبهای یک موتور القایی AC به اتصال درونی پیچه های استاتوربستگی دارد.پیچه های استاتور مستقیما به منبع انرژی متصل اند.آنها به صورتی متصل اند که با برقراری تغذیه AC یک میدان مغناطیسی چرخنده تولید می شود.
رتور جک پارکینگ
روتور یا چرخانه به بخش متحرک موتورهای الکتریکی یا ژنراتورهای برقی میگویند.این چرخانه از هسته ای چند تکه و استوانه ای که محوری دارای شکاف های موازی برای در بر گرفتن رساناهای مورد نیازش را دارد استفاده میکند. هر شکاف میله ای است از جنس مس یا آلومینیوم و یا آلیاژی از فلزات . انتهای این میله ها همواره به وسیله پیچه هایی اتصال کوتاه است.
انتهای رتور جک پارکینگ قسمتی بصورت مارپیچ وجود دارد که حرکت رتور را به چرخ دنده برنجی منتقل میکند.اصولا جنس رتور باید از دنده برنجی سخت تر باشد تا در طول زمان دنده برنجی از بین برود ولی رتور سالم بماند و در هنگام تعمیر جک پارکینگ فقط چرخ دنده تعویض شود تا هزینه تعمیر کاهش یابد.
دنده برنجی جک درب پارکینگ
چرخ دندهها قطعاتی هستند که برای انتقال یا تغییر جهت نیرو بین دو محور به کار میروند. روی محیط چرخ دنده، دندانههایی با فاصله مساوی ایجاد شده است. این دندانهها پس از درگیر شدن با دندانههای چرخ دنده مجاور، نیرو را بین یکدیگر منتقل میکنند.
رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت میکند و چرخ دنده را که میتواند برنجی ویا پلاستیکی باشد میچرخاند .چرخ دنده هم که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل میکند و ان را میچرخاند.میل ماردان هم مانند یک پیچ بزرگ عمل میکند و مهره ماردان را که ان هم مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت( برون چرخش)است را به جلو ویا عقب میراند .شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است.با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته میکند.کیفیت این قطعات در جک های ایرانی و خارجی متفاوت است که در مقاله مقایسه جک درب پارکینگ ایرانی و خارجی قابل مطالعه است.
میل ماردان
میل ماردان میله ای مارپیچ است که به گیربکس جک پارکینگ متصل میشود و حرکت چرخشی موتور را به رفت و برگشت تبدیل میکند.این قطعه به شفت جک پارکینگ متصل است وپیستون جک را حرکت میدهد.
خلاص کن
جک های درب پارکینگ در هر برند و مدلی که باشند برای مواقع اضطراری مانند قطع برق شهر،خرابی جک ها، ویا پیش امد هرگونه مشکل دارای یک خلاص کن میباشند.وظیفه خلاص کن این است که جک ها را از حالت قفل شونده به حالت دستی درآورند تا درب تا وصل شدن برق شهر و رفع مشکل به کمک دست باز و بسته شود.
خلاص کن در جک درب پارکینگ به دو صورت آلنی و کلیدی است.در اکثر برندهای جک پارکینگ محل خلاص کن انتهای بازویی ها نزدیک به موتور جک تعبیه شده است.
کلید یا آلن را روی جک پارکینگی میگذارند که درب دوم را بسته است و درب را به سمت مخالف کمی فشار میدهند و خلاص کن را درجهت عقربه ساعت میچرخانند در این حالت جک از حالت قفل شونده خارج میشود.جک های پارکینگی که خلاص کن های آنها به صورت کلید(سویچی) هستند امنیت بالاتری دارند و امکان دستکاری و سرقت را کاهش میدهند.