انواع خرابی جک درب پارکینگ و تعمیر آن
خرابی بازویی ها و تعمیر آن
یکی از خرابیهای متداول جک درب پارکینگ، خرابی بازویی جکها است که در اثر استهلاک یا کارکردهای طولانی بوجود می آید. عمده این خرابیها در قسمت گیربکس و بین قطعات چرخ دنده برنجی و روتور که با هم در ارتباط هستند اتفاق میافتد .در این شرایط باید گیربکس باز شود و چرخ دنده برنجی تعویض شود و بیشتر مواقع رتور آسیب جدی نمیبیند و میتوان از آن استفاده کرد. این خرابیها معمولاً باید در کارگاه با تجهیزات انجام شود.هزینه تعمیر این موارد چندان زیاد نیست.
خرابی خلاص کن:
یکی دیگر از خرابیها در بازوییها، خرابی خلاص کن است که در این شرایط بازویی ها دیگر خلاص نمیشوند و نیاز به تعمیر دارد که در محل امکانپذیر است و هزینه کمی دارد.
سوختن استاتور یا سیم پیچ موتور
استاتور سیم پیچی است که وظیفه چرخاندن موتور را بر عهده دارد .این قطعه معمولاً در اثر ورود آب به محفظه یا کارکرد در دمای بالا دچار سوختگی میشود که باید سیم پیچی مجدد انجام شود و یا استاتور کامل عوض شود. این نوع خرابی هم در محل و هم در کارگاه قابل انجام است اما توصیه میشود برای تعمیر دقیقتر در کارگاه انجام پذیرد . هزینه تعمیر این قطعه کمی زیاد میباشد.
خرابی در اثر ضربه
چنانچه ضربهای به درب توسط خودرو و یا نیرو از طرف انسان انجام شود، این ضربه میتواند باعث خم شدن شفت جک که شامل میل ماردون ،شفت استیل و مهره ماردون روی آن است شود ،در این شرایط باید قطعه خم شده تعویض گردد در این حالت در برخی از جکها به دلیل پرس بودن شفت به گیربکس باید عملیات تعمیر جک پارکینگ در کارگاه انجام شود .هزینه تعمیر این مورد چندان زیاد نمیباشد اما بستگی به نوع جک دارد.
خرابی و تعمیر مهره ماردان
مهره ماردان قطعهای است که نیرو چرخشی موتور و گیربکس را به حرکت افقی توسط میل ماردان تبدیل میکند. این قطعه معمولاً از جنس تفلون است و در صورت ساییدگی دیگر میل ماردان حرکت نمیکند و شفت جک خلاص میماند. این ایراد شبیه به خرابی گیربکس است و با آن ممکن است اشتباه گرفته شود .هزینه تعمیر این قطعه بسیار کم است و در محل نیز قابل تعمیر و تعویض میباشد.
خرابی مدارفرمان
گاهی اوقات مدار فرمان جک پارکینگ نیز خراب میشود و معمولاً این خرابی به دلیل نفوذ آب به داخل مدار ایجاد میشود.ورود حشرات به داخل مدار به دلیل گرم بودن محیط داخل جعبه فرمان نیز میتواند باعث اتصال کوتاه بین قطعات شده و مدار را خراب کند.
خرابی رلههای موتور، چشمی ایمنی و سوختن فیوز برق نیز به دلیل نوسانات برق میتواند رخ دهد که باید توسط متخصص تعمیر شود. هزینه تعمیر مدار فرمان جک چندان زیاد نیست و بیشتر اوقات بت تعویض چند قطعه الکترونیکی مدار درست میشود.
خرابی چشمی ایمنی و روش تعمیر
گاهی پیش میآید با فشردن ریموت کنترل جک درب پارکینگ، درب باز نمیشود. یکی از علتهای این امر میتواند خرابی چشمیها (فتوسل )جکهای پارکینگی باشد. دلایل مختلفی برای کار نکردن و خراب شدن چشمیها وجود دارد که به بررسی چند مورد از آنها میپردازیم.
1) وارد شدن آب به داخل چشمی پارکینگ
چشمیها در محیطهای خارج از ساختمان نصب میشوند و به دلایل شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر در معرض آسیب هستند و میتواند در اثر بارش باران و برف آب داخل چشمی ها گردد و یا گاهی ساکنین با روش غلط مانند شلنگ گرفتن بر روی جکها و چشمیها ،جهت نظافت و شست و شو باعث وارد کردن حجم زیادی از آب به داخل فتوسلها میشوند که این هم باعث خرابی چشمی میگردد .
2) کثیف شدن چشمیها
در اثر کثیف شدن محافظ و خاک گرفتن سطح چشمیها, اختلال در کارکرد فتوسل به وجود میآید که برای برطرف ساختن این مشکل به راحتی با یک دستمال مرطوب سطح چشمیها را پاک کنید.
3) قطع شدن سیم چشمی
گاهی در اثر فرسودگی سیمها و یا اتصالی آنها, چشمیها کار نمیکنند. کافیست در این مواقع در پوش چشمی را باز کرده و وضعیت سیمکشیها را چک کنید.
4) آسیب رسیدن به چشمی
چشمیها در معرض آسیب رسیدن فیزیکی هستند و ممکن است در اثر یک عاملی شکسته شوند که در این مواقع باید این قطعه تعویض گردد.
5) تابش نور خورشید
در فصلهای تابستان به خصوص مناطق گرمسیری با تابش نور مستقیم خورشید پوشش تلقی چشمیها به مرور زمان آفتاب سوخته و کدر میشوند و در عملکرد درست اختلال ایجاد میکنند. برای جلوگیری از مشکل میتوانید سایبانی بالای چشمیها متصل کنید.
6) خارج شدن یکی از چشمیها از مسیر
هنگام نصب دو تا چشمی باید در یک راستا و کاملاً روبروی هم قرار بگیرند ممکن است به مرور زمان یکی از چشمیها بر اثر شل شدن پیچها و یا هر عاملی کمی تغییر زاویه داده باشد و دیگر مستقیم چشمی روبروی خود نباشد.