آموزش نصب و راه اندازی راهبند
راهبند یکی از محصولات کنترل تردد وسایل نقلیه است که برای استفاده در اماکن پر تردد مانند پارکینگ مجتمع های اداری و تجاری، پارکینگ های عمومی، مجتمع های مسکونی و ... قابل نصب و استفاده است. راهبند در دو نوع دستی و اتوماتیک قابل کنترل است. راهبند را می توان با نصب اکسس کنترل، آنتن برد بلند و ... به صورت اتوماتیک کنترل کرد یا با نصب کلید دستی و یا با استقاده از ریموت به صورت دستی کنترل نمود.
برای تعیین نوع راهبند باید به تعداد تردد محل نصب توجه کرد. برای نصب راهبند حتما از کارشناسان مجرب کمک بگیرید زیرا مراحل نصب و راه اندازی طولانی و تخصصی بوده و نیاز به داشتن دانش لازم آن است. در ادامه مطلب نکات مهم و مراحل نصب راهبند توضیح داده شده است.
• نکات مهم فندانسیون قبل از شروع نصب
برای نصب و راه اندازی راهبند ابتدا باید بدنه راهبند به زمین متصل شود. برای انجام این کار دو روش وجود دارد. قبل از شروع باید محل نصب و فندانسیون آن بررسی شود. برای تعین فندانسیون باید موارد زیر را در نظر گرفت.
1. برای عبور عابر پیاده باید فضایی در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که محل عبور عابر باید از پشت راهبند باشد تا امکان برخورد بوم با عابر پیاده وجود نداشته باشد.
2. بهتر است سیم و کابل های مورد استفاده برای نصب توکار باشد. به این صورت که درون زمین شیاری ایجاد شود و کابل و سیم ها داخل لوله پلاستیکی قرار داده شود سپس شیار ایجاد شده پر شود تا آب به داخل نفوذ نکند.
3. برای نصب راهبند باید درنظر گرفت که در هنگام باز شدن راهبند، بوم در حالت عمودی قرار می گیرد ,در نتیجه باید موانع بالای بوم در حالت عمودی مانند کابل برق، شاخه درخت و ... را در نظر گرفت.
4. در محل نصب راهبند هیچ گونه مسیر حرکت آب وجود نداشته باشد که اب به داخل راهبند وارد نشود.
• بررسی استحکام زمین و نصب صفحه پلیت
برای نصب بدنه راهبند باید به استحکام زمین و نوع آن توجه کرد زیرا نصب صفحه پلیت راهبند برحسب استحکام زمین متفاوت است که در ادامه به آن پرداخته شده است.
1. اگر زمین از بتن باشد باید از روش رول بولت برای نصب پلیت استفاده کرد و به راحتی با ایجاد سوراخ در زمین، صفحه پلیت را روی زمین بولت کرد.
2. اگر زمین بتن نباشد باید زیرساخت آن را مستحکم کرد. برای این کار باید روی زمین صفحه پلیت کار گذاشت. ابعاد پلیت آهنی باید 40*40 با ضخامت 8 میلی متر باشد. بهتر است زیر صفحه پلیت 4 عدد میله گرد جوش داد و قسمت پاینی میله گردها که قرار است داخل زمین قرار گیرد به شکل L خم شود. زمینی را از قبل به طول، عرض و عمق 40 تا 50 سانت کنده و با بتن پر کنید سپس پلیت را داخل بتن قرار دهید به طوریکه کیله میل گردهای جوش داده شده داخل بتن قرارگیرد.
نکته:
i. صفحه پلیت باید تراز باشد.
ii. بهتر است صفحه پلیت حدود 2 سانت از زمین ارتفاع داشته باشد تا آب ناشی از باران، برف و ... وارد راهبند نشود.
iii. پلیت باید دارای سوراخی برای عبور دادن سیم و کابل به داخل راهبند داشته باشد.
• سیم کشی
سیم های مورد نیاز برای نصب را از سوراخ پلیت عبور داده و وارد راهبند کنید. اگر راهبند چشمی ایمنی (فتوسل) یا اکسس کنترل برای نصب ندارد کافی است یک کابل 3 در 1 برای برق وارد راهبند شود. درغیراینصورت برای نصب چشمی ایمنی یا اکسس کنترل به تعداد مورد نیار سیم دو زوج باید به داخل راهبند سیم کشی شود.
• نصب راهبند روی صفحه پلیت
ابتدا راهبند را روی صفحه پلیت در جای مناسب قرارداده سپس مکان دقیق پیچ ها را مشخص کرده و علامت گذاری کنید. راهبند را از روی پلیت برداشته، پیچ های نصب موجود در راهبند را روی صفحه پلیت قرار دهید به صورتی که سر پیچ روی پلیت قرار گرفته شده و جوش داده شود. پس از تکمیل جوش دادن هر 4 پیچ، راهبند را روی پلیت قرار داده تا پیچ ها در جای خود قرارگیرند سپس با استقاده و واشر و مهره موجود در پکیج راهبند، راهبند را به صفحه پلیت محکم کنید.
• نصب بوم
بوم را از بسته بندی آن خارج کرده و از سمتی که جای پیچ بر روی آن وجود دارد بر روی راهبند قرار داده و با پیچ های موجود در پکیج، بوم را به راهبند پیچ کنید. پایه نگهدارنده بوم را در انتهای بوم نصب کنید به طوریکه بوم پس از پایین آمدن بر روی پایه اش قرارگیرد. پایه نگهدارنده بوم قابل ریگلاژ کردن است و می توان ارتفاع آن را تنظیم نمود.
توجه: داخل راهبند میکروسوئیچی برای تنظیم محل قرارگیری بوم (بالاتر یا پایین تر آمدن بوم در حالت بسته) وجود دارد.
• راه اندازی مدار کنترل راهبند
مدار فرمان راهبند برای کنترل عملکرد راهبند و اتصال چشمی ایمنی (فتوسل)، دستگاه های کنترل تردد، کلید دستی و ... است. در ادامه به کانکتور و ترمینال های مهم اشاره شده و نحوه سیم کشی و استفاده از آن ها توضیح داده شده است.
1. دو ترمینال P و N برای اتصال تغذیه و برق ورودی (220 ولت شهری) مدار فرمان
است.
2. بر روی مدار فرمان راهبند کانکتوری وجود دارد که محل اتصال سیم های موتور راهبند است که در اغلب مدارها با L1، L2 و COM مشخص شده است. بین دو ترمینال L1 و L2 خازن موتور نصب شود. سیم کشی موتور و خازن آن در اکثر راهبندهای موجود در بازار توسط شرکت سازنده انجام شده است.
3. ترمینال اتصال چشمی ایمنی اکثرا با PHT مشخص می شود. تغذیه چشمی از ترمینال +15 و GND گرفته می شود. به این ترتیب که +15 ولت به + در فتوسل و GND به – در فتوسل وصل می شود. COM و NC چشمی ایمنی باید به دو ترمینال PHT متصل شود.
4. بر روی مدار فرمان راهبند دیپ سوئیچی وجود دارد. یکی از کلیدهای این دیپ سوئیچ AUTO CLOSE است که برای فعال سازی بسته شدن اتوماتیک راهبند استفاده می شود. در صورت فعال کردن بسته شدن اتوماتیک راهبند حتما نیاز به نصب فتوسل (چشمی ایمنی) است تا در زمان پایین آمدن بوم اگر خودرویی زیر بوم قرار داشت، بوم بسته نشود. در صورت عدم استفاده از فتوسل احتمال برخورد بوم به خودرو وجود دارد.
5. دکمه LRN یا Learn برای کددهی ریموت است. تعداد حافظه ریموت در راهبندهای مختلف متفاوت است.