تلفن تماس
 


اخرین به روز رسانی دوشنبه 2 مهر 1397
 


سیستم مدیریت کنترل تردد هوشمند پارکینگ

سیستم کنترل تردد هوشمند پارکینگ مبتنی بر ریدر و انتن برد بلند RFID (لانگرنج)

با توجه به دشوار بودن کنترل تردد پارکینگ برای ورود و خروج خودروها و نیاز به نیروی انسانی برای تشخیص مجاز ویا غیر مجاز بودن خودروها که معمولا با مشکلاتی همراه می باشد،امروزه از سیستمهای مدیریت کنترل تردد پارکینگ استفاده می شود که کار را بسیار راحت کرده و مزیت ها و امکانات زیادی را نیز به همراه دارد.حذف نیروی انسانی و کم شدن اتلاف وقت خودروها  و انواع گذارش گیریها از مزیت های این سیستم می باشد.همچنین می توان برای مدتی از ورود و خروج بعضی از خودروها جلوگیری کرد مثلا برای پرداخت حق شارژ.سیستم کنترل تردد هوشمند را می توان به راهبند ویا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل نمود.برد این سیستم از 5 تا 12 متر با توجه به محیط و نوع انتن متغییر می باشد.

عملکرد این سیستم بدین صورت است که یک انتن برد بلند RFID یا همان ریدر UHF در جلوی ورودی پارکینگ نصب می شود که باید رو به خودرو در هنگام ورود باشد.سپس انتن توسط کابل به یک دستگاه
کارتخوان یا همان اکسس کنترل متصل می شود،کارتخوان نیز با کابل به راهبند یا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل می شود.
با نزدیک شدن خودرو به پارکینگ انتن فرکانس تگ را که معمولا پشت اینه خودرو و روی شیشه چسبانده می شود را خوانده و اطلاعات را به کارتخوان میدهد،حال اگر این کد قبلا به کارتخوان معرفی شده باشد رله داخل کارتخوان فرمان باز شدن را به راهبند می دهد و مسیر باز می شود.مسیر خروجی پارکینگ هم به همین طریق با یک انتن و کارتخوان دیگر عمل میکند.


مقایسه سیستم پلاک خوان و انتن RFID

در سیستمهای پلاک خوان شناسایی خودرو ها بر اساس پلاک خودرو بوده و این امر خود باعث افزایش درصد خطا سیستم می شود.
چرا که اگر پلاک خودرو مخدوش و یا کثیف باشد و همچنین به دلیل متکی بودن به دوربین های مداربسته اگر دوربین نتواند عکس با کیفیتی به نرم افزار ارسال کند امکان تخشیص پلاک نیست و یا با خطا پلاک را ثبت می نماید که این امر خود باعث اختلال در روند ورود و خروج می شود.خصوصا در فصل سرما که پلاک خودرو ها به دلیل سرما و آب گرفتی عموما کثیف یا گلی هستند.

بر خلاف سیستم پلاک خوان ریدر برد بلند RFID بدون هیچگونه مشکلی روند ورود و خروج خودرو ها به داخل پارکینگ را کنترل می نمایند.


مزایای پارکینگ هوشمند به وسیله آنتن رادیویی RFID

   
    عدم نیاز پیاده شدن راننده از خودرو
    شناسایی خودرو از راه دور و عدم انتظار جهت باز یا بسته شدن درب
    عدم نیاز به ریموت کنترل پارکینگ
    باز شدن درب جهت خودروهای مجاز و دارای مجوز (دارای Tag)
    فعال یا غیر فعال نمودن تگ خودرو از طریق دستگاه کنترلر



لازم به ذکر است که این سیستم نسبت به سیستم پلاک خوان خودرو بهتر بوده و مشکلات پلاک خوان را ندارد(مانند کثیف بودن پلاک در زمستان،توقف در محل مشخص و باریک کردن ورودی).قیمت دستگاه کنترل تردد پارکینگ نیز بسته به طول برد ان متفاوت می باشد.
از این سیستم میتوان برای باز کردن جک درب اتوماتیک پارکینگ هم استفاده کرد.برای بازدید از مدل های جک ها وارد
لینک درب اتوماتیک شوید.



 

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ برد بلند
پک  دستگاه کنترل تردد پارکینگ برد بلند
 

 


 

 


مدل های انتن برد بلند و ریدر RFID تگ خوان



ریدرUHF برد بلند مدل pk-101 ساخت شرکت پکاسوس تایوان


یکی از با کیفیت ترین ریدر های موجود در بازار که از سرعت و دقت بالایی در تشخیص تک برچسبی برخوردار است و بخاطر تایوانی بودن ان بسیار محبوب است ریدر پگاسوس است.
PK-UHF101 یک ریدر RFID برد بلند برای خواندن تگهای پسیو پارکینگی در فرکانس UHF است. پشتیبانی از تگهای پسیو (بدون باطری) و امکان تنظیم فاصله خواندن تگ ها از 5 تا 8 متر و امکان نصب در فضای باز، کاربر را از استفاده از ریموت کنترل ها و تگ های اکتیو و مشکلات متعدد آنها بی نیاز کرده و در مجتمع های بزرگ علاوه بر خودکار نمودن باز شدن درهای پارکینگی، صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در هزینه ها به همراه خواهد داشت.


این محصول ساخت پگاسوس تایوان می باشد.

مشخصات:
  • امکان ارتباط Wiegand, RS232, RS485
  • امکان ارتباط با کلیه کنترلرهای آفلاین و آنلاین Pegasus
  • امکان ارتباط با هر کنترلر تردد با خروجی Wiegand یا RS485




 انتن برد بلند پگاسوس


 
 

ریدرUHF برد بلند pk-201 ساخت شرکت پکاسوس تایوان


از این انتن برد بلند برای خواندن تگ های بدون باتری استفاده میشود و برد ان تا 15 متر قابل تنظیم است

مشخصات:

  • امکان ارتباط Wiegand, RS232, RS485
  • امکان ارتباط با هر کنترلر تردد با خروجی Wiegand یا RS485 دارای
  • دارای SDK برای توسعه نرم افزارهای کاربردی VC, VB, .NET و C++ و C#



انتن برد بلند 15 متری تگ خوان پگاسوس


ریدر برد بلند BS1 مدل C51

    تغذیه ورودی: DC9V
    فرکانس کاری: 902~928 MHz / 865~868 MHz
    امکان تنظیم استاندارد ویگند 26/34
    دارای پورت های TCP/IP، RS485 ، RS232 و wiegand
    حداکثر مسافت خواندن تگ و کارت: 10 متر
    گین آنتن: 12dbi
    توان سیگنال خروجی: 30dbm
    پروتکل: ISO18000-6B و ISO18000-6C (EPC C1G2)
    دارای سیستم هوشمند پردازش DSP جهت پایداری و عملکرد دقیق
    ابعاد: 450*450*120 mm
    دمای کاری: -20°C ~ +55°C
انتن دوربرد rfid

ریدر برد بلند BS1 مدل P51

    تغذیه ورودی: DC12V
    فرکانس کاری: 902~928 MHz / 865~868 MHz
    امکان تنظیم استاندارد ویگند 26/34
    دارای پورت های TCP/IP، RS485 ، RS232 و wiegand
    حداکثر مسافت خواندن تگ و کارت: 10 متر
    گین آنتن: 12dbi
    دارای سیستم هوشمند پردازش DSP جهت پایداری و عملکرد دقیق
    توان سیگنال خروجی: 30dbm
    پروتکل: ISO18000-6B و ISO18000-6C (EPC C1G2)

    ابعاد: 450*450*120 mm
    دمای کاری: -20°C ~ +55°C
 




انتن برد بلند ZK tech

ریدر برد بلند ZK TEC

    تغذیه ورودی: DC12V
    فرکانس کاری: 902~928 MHz / 865~868 MHz
    امکان تنظیم استاندارد ویگند 26/34
    دارای پورت های TCP/IP، RS485 ، RS232 و wiegand
    حداکثر مسافت خواندن تگ و کارت: 12 متر
    گین آنتن: 12dbi
    توان سیگنال خروجی: 30dbm
    پروتکل: ISO18000-6B و ISO18000-6C (EPC C1G2)
    دارای سیستم هوشمند پردازش DSP جهت پایداری و عملکرد دقیق
    ابعاد: 450*450*120 mm
    دمای کاری: -20°C ~ +55°C





مقایسه برد کنترل اصلی و اکسس کنترل برای راه اندازی ریدر برد بلند



رایج ترین خروجی مورد استفاده در انتن های برد بلند ویگند است  که به صورت دیتا است,بنابراین به دستگاهی که ورودی ویگند داشته باشد جهت دریافت اطلاعات انتن نیاز است.
برد کنترلی که به صورت فابریک برای این سیستم طراحی شده معمولا دارای  2 و یا 4 انتن میباشد,یعنی دارای 2 ویا 4 ورودی ویگند میباشد. پس میتوان 2 و یا 4 عدد انتن را با ان کنترل کرد.

این برد کنترل برای تمامی تنظیمات از جمله کد دهی تگ ها گذارش گیری ها و تنظیمات اولیه نیاز به نرم افزار و یک سیستم کامپیوتر دارد که توسط پورت شبکه به هم متصل شده و تنظیمات انجام میشود.پس هر بار که نیاز باشد تا تگی را حذف یا اضافه کنید باید با یک کامپیوتر یا لپ تاب به برد کنترل متصل شده و تنظیمات انجام شود.
البته نیاز به حضور همیشگی کامپیوتر پای این سیستم مانند گذشته نیست.
هر جفت انتن هم 1 ویا 2 رله برای فرمان به درب اتوماتیک ویا راهبند اتوماتیک دارد.



مشخصات فنی برد کنترل انتن برد بلند

    تغذیه ورودی 12VDC
    قابلیت ثبت و مشاهده دسترسی کاربران
    امکان ثبت و ذخیره100,000  دسترسی
    قابلیت تعریف 20,000 کاربر
    دارای کانکتور اتصال ویگند ورودی جهت اتصال به انواع Reader با خروجی ویگند
    امکان اتصال دو آنتن با خروجی ویگند به مرکز کنترل
    دارای دو رله آزاد جهت کنترل دو درب مجزا
    امکان غیرفعال کردن دسترسی هر یک از کاربران
    دارای برنامه با محیط ساده و زیبا جهت مشاهده آنلاین ورود و خروج­ ها
    امکان اتصال به کامپیوتر به وسیله پورت شبکه
    امکان Backup گرفتن ازاطلاعات کاربران  
 


اکسس کنترل یا کارتخوان هم مانند برد بلند قابلیت نصب به انتن را دارد و انتخاب بین این دو دستگاه بستگی به شرایط و خواسته های شما دارد.
اکسس کنترل ها معمولا دارای یک ورودی ویگند هستند بنابراین به هر اکسس کنترل فقط یک انتن قابل نصب است ,البته میتوان در مدل های با سرعت پردازش بالا دو انتن را هم به صورت موازی به دستگاه متصل کرد .اتصال دو انتن به یک ورودی ویگند میتواند زمانی که دو خودرو هم زمان پشت انتن قرار گیرند باعث تداخل شود.که در اکسس های خوب امکان ان تقریبا صفر است.

خصوصیت خوب این اکسس کنترل ها این است که به دلیل وجود صفحه ال سی دی ومنو انجام کارهایی مانند کد دهی تگ ها و حذف و اضافه کاربر بدون نیاز به کامپیوتر انجام میشود و فقط برای گذارش گیری نیاز به کامپیوتر است واین کار را راحت میکند.

اگر نیاز به گذارش گیری مجزای ورود و خروج دارید باید از دوعدد اکسس کنترل استفاده کنید زیرا هر اکسس فقط میتواند گذارش یک انتن را ثبت کند.
این دستگاهها معمولا یک عدد رله برای باز کردن درب اتوماتیک دارد.




برد کنترل انتن برد بلند rfid

نمونه برد کنترل



اکسس کنترل
نمونه اکسس کنترل




 

 

نقشه سیم بندی انتن تگ خوان برد بلند RFID

آنتن دور برد (UHF) به تنهایی قادر به باز کردن درب نیست. دلیل این امر این است که خروجی آنتن دیتا بوده و از استاندارد ویگند 26 و 34 بیت پیروی می کند. برای ایجاد ارتباط بین آنتن UHF با مرکز کنترل درب بازکن، راهبند، کرکره برقی، اپراتور درب شیشه ای و ... به یک کنترلر نیاز است. کنترلرها اغلب اکسس کنترل و کارت-خوان هایی که دارای سوکت ویگند ورودی می باشند، هستند. در ادامه به شرح سیم بندی آنتن دور برد به اکسس کنترل و درب بازکن پرداخته شده است.

اگر شرکت سازنده آنتن طبق استاندارد ویگند سیمهای خروجی آنتن را آماده کند، رنگ بندی سیمها به شرح زیر خواهد بود. رنگ بندی ذکر شده ممکن است در برخی از آنتن های UHF متفاوت باشد، جهت اطمینان از رنگ سیمها حتما لیبل موجود روی آنتن را بررسی کنید. رنگ سیم سبز D0 وسفید D1 می باشید که برای برقراری صحیح ارتباط بین آنتن و کنترلر حتما باید GND آنتن و GND کنترلر(منفی) به هم متصل شده و یکی شوند، در غیر اینصورت عملکرد کنترلر مختل خواهد شد.
 
نقشه سیم ابندی انتن تگ خوان برد بلند مدیریت  پارکینگ
               
         
         
اتصالات از راهبند به اکسس کنترل    
اتصالات از اکسس کنترل به راهبند
D0آنتن به D0 ویگند ورودی اکسس         NO رله خروجی اکسس به Open سیستم درب بازکن
D1 آنتن به D1 ویگند ورودی اکسس        COMرله خروجی به COM سیستم درب بازکن
GND آنتن به GND اکسس  

در اغلب اکسس کنترل ها نام کانکتور ویگند ورودی با اسم WIND0 و WIND1 یا DO و D1 بیان می شود و از رله NO و COM رله آزاد آن برای اتصال به قسمت تحریک دست انواع سیستم های درب بازکن مانند راهبند، مرکز درب بازکن بازویی، مرکز درب بازکن ریلی، کرکره برقی، مرکز درب شیشه برقی و ... استفاده می شود.



مشخصات نرم افزار رایگان دستگاه مدیریت کنترل تردد هوشمند پارکینگ:



با توجه به حجم زیاد تردد در برخی از اماکن مانند پارکینگ های مراکز دولتی، پارکینگ های دانشگاه ها و ... جهت سهل و آسان شدن کنترل تردد کاربران امکانات خاص و ویژه ای در نظر گرفته شده است. در ادامه این مطلب به شرح مختصری از این امکانات خواهیم پرداخت.

نرم افزار با متن انگلیسی بوده اما میتوان نامگذاری را فارسی انجام داد.
• برای هر کاربر می توان با توجه به فیلدهای در نظر گرفته شده، نام کاربر، شماره تماس، شماره پلاک و ... تعریف کرد.
• هر کاربر می تواند دارای محدوده زمانی مشخصی برای تردد باشد که در صورت تردد در ساعات غیرمجاز، سیستم کنترل تردد از ورود یا خروج کاربر جلوگیری خواهد کرد.
• می توان برحسب نیاز چندین محدوده زمانی تعریف نمود و به هر کاربر محدوده زمانی خاصی را اختصاص داد.
• به کمک نرم افزار گزارش گیری می توان از ساعت دقیق ورود یا خروج هر خودرو یا کاربر اطلاع پیدا کرد.
• در صورت عدم تمایل به تردد خودرویی خاص (به هر دلیلی) می توان بدون نیاز به کندن تگ نصب شده روی شیشه خودرو، تگ ثبت شده در سیستم را به حالت معلق درآورد و هر زمان که نیاز باشد به حالت فعال بازگرداند.
• سیستم کنترل تردد برای ثبت ورود و خروج ها نیاز به آنلاین بودن و اتصال مستقیم به کامپیوتر را ندارند و دستگاه به صورت آفلاین و بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر داده های تردد را در خود ذخیره کرده و در زمان مورد نیاز می توان اطلاعات را از آن استخراج نمود.
• جهت گزارش گیری می توان سیستم کنترل تردد را به کمک پورت و کابل شبکه به کامپیوتر وصل کرده و یا می توان اطلاعات را روی یک فلش مموری ذخیره نمود و به کمک نرم افزار گزارشات مورد نظر را تنظیم و تهیه نمود.





روش کار با نرم افزاربرد کنترل ریدر برد بلند RFID


برای معرفی کارت و یا تگ ها و استفاده از اکسس کنترل  می بایست از نرم افزار استفاده نمود تا امکان تنظیمات ,گذارش گیری و حذف و اضافه تگ ها وجود داشته باشد.ابتدا نرم افزار را اجرا کرده، در قسمت user نام کاربری را abc و password را ۱۲۳ وارد کنید.
  


 مرحله اول Add کردن دستگاه است. اکسس را بوسیله کابل شبکه به کامپوتر وصل کنید، سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. گزینه Add controller by searching را انتخاب کنید.
۲. بر روی Search کلیک کرده، نام و مشخصات اکسس بر روی صفحه نمایش داده می شود.
۳. بر روی گزینه Add found to system کلیک کنید تا دستگاه به نرم افزار افزوده شده و آماده کاربری شود.



نرم افزار ریدر rfid



 
مرحله دوم اضافه کد دادن تگ و کارت ها است.

۱. گزینه Auto add card by searching را انتخاب کنید. صفحه ای ظاهر می شود، بر روی گزینه Door را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید.
۲. تگ یا کارت ها را یکی یکی جلوی آنتن بگیرید تا کد آن بر روی صفحه نمایش داده شود. پس از اتمام بر روی Ok کلیک کنید.




نرم افزار ریدر برد بلند تگ خوان



تا این مرحله شماره کارت ها وارد دیتابیس کامپیوتر شده است، حال باید این شماره ها را وارد اکسس کرد تا اجازه دسترسی به اکسس و عبور به کاربران داده شود.
برای انجام این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

۱. گزینه Add privilege Allow and Uploadرا انتخاب کنید. در سمت چپ بالای صفحه، شماره کارت ها و پایین آن نام درب ها نمایش داده می شوند.
۲. با استفاده از فلش های روی صفحه شماره کارت ها را به سمت راست صفحه انتقال دهید.
۳. سپس درب ها را به سمت راست صفحه انتقال دهید.
۴. حال برای بارگذاری شماره کارت ها بر روی گزینه Allow and Upload کلیک کنید.



 
ریدر برد بلند هوشمند پارکینگ
 





  در برخی مواقع نیاز به غیرفعال کردن بعضی از کاربران هست. به عنوان مثال در مجتمع های مسکونی ساکنینی که شارژ پرداخت نمی کنند را می توان با غیرفعال کردن، اجازه تردد آن ها را موقت کنسل نمود تا پس از پرداخت شارژ مجدد فعال نمود.
مراحل انجام این کار به شرح زیر است:
تا این مرحله شماره کارت ها وارد دیتابیس کامپیوتر شده است، حال باید این شماره ها را وارد اکسس کرد تا اجازه دسترسی به اکسس و عبور به کاربران داده شود.
برای انجام این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

۱. گزینه Add privilege Allow and Uploadرا انتخاب کنید.
۲. با استفاده از فلش های روی صفحه شماره کارت یا کارت های کاربرانی که می خواهید غیرفعال کنید را به سمت راست صفحه انتقال دهید.
۳. سپس درب ها را به سمت راست صفحه انتقال دهید.
۴. حال برای غیرفعال شدن دسترسی کاربران بر روی گزینه Prohibit and Upload کلیک کنید.



 
پارکینگ هوشمند











نمونه از نصب ریدر برد بلند RFID




نصب انتن و ریدر تگ خوان rfid در تهران


تهران-مجیدیه شمالی


نصب انتن و ریدر برد بلند rfid در تهران




نمونه نصب انتن rfid پارکینگ


پردیس-مجتمع میخک


نمونه نصب انتن rfid شرق تهران شهرک کاج


شهرک کاج


نمونه نصب ریدر برد بلند تگ خوان




نمونه کار ریدر برد بلند

شهرک نفت برج باران


نمونه نصب ریدر UHF

شهرک نفت برج باران



 
خط جدا کننده


سیستم RFID
 
سیستم RFID چیست؟
امروزه ضرورت شناسايی خودکار عناصر و جمع آوری داده مرتبط به آنان بدون نياز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسياری از عرصه های صنعتی ، علمی ، خدماتی و اجتماعی احساس می شود . در پاسخ به اين نياز تاکنون فناوری های متعددی طراحی و پياده سازی شده است .
به مجموعه ای از  فناوری ها که از آنان برای شناسايی اشياء ، انسان و حیوانات توسط ماشين استفاده می گردد ، شناسايی خودکار و يا به اختصار Auto ID  گفته می شود .  هدف اکثر سيستم های شناسايی خودکار ، افزایش کارآيی ، کاهش خطاء ورود اطلاعات  و آزاد سازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهمتر نظیر سرویس دهی بهتر به مشتریان است .

سامانه شناسایی امواج رادیویی (Radio Frequency Identification – RFID) سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کالا، کارت و... متصل شده و یک بازخوان (Reader) است. سامانه های RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره می برند. اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.

RFIDتکنولوژی ذخیره سازی داده است که می تواند برای شناسایی الکترونیکی، ردیابی و ذخیره اطلاعات در زمینه های مختلف به کار رود. تکنولوژی PFIDشامل سه جزء اصلی تگ های RFID، کارتخوان (ریدر) RFIDو سیستم جمع آوری و مدیریت داده ها می باشد. وظیفه کارتخوان (ریدر) RFIDکه یکی از اجزای اصلی سیستم های RFID می باشد، شناسایی و خواندن تگ های RFID می باشد.

خواننده های RFIDسیستم های پرس و جو کننده ای هستند که سیگنال ها را به تگ می فرستند و پاسخ را دریافت می کنند. این پاسخ می تواند در خواننده ذخیره شود تا بعداً به سیستم جمع آوری داده منتقل شود یا در همان زمان به سیستم جمع آوری اطلاعات فرستاده شود.

در واقع کارتخوان نوعی وسیله الکترونیکی می باشد که حضور تگ ها را در محیط تشخیص می دهد و اطلاعات ذخیره شده در آن ها را بازیابی می کند. ابزار شناسایی در این وسایل، بی سیم است و از آنجا که فاصله بین تگ و کارتخوان نسبتا کوتاه است، خط دید بین خواننده ها و برچسب ها لازم نیست.


تاریخچه RFID :

اگرچه بیشینه این فناوری به جنگ جهانی دوم بر می گردد، از استفاده گسترده از محصولات و تجهیزات RFID چند سالی بیشتر نمی گذرد و آن نیز منحصر به کشور های صنعتی و پیشرفته می باشد. در چند ساله اخیر، این فناوری به شدت مورد توجه متخصصین و محققین علم IT و علم الکترونیک قرار گرفته است. دلیل اصلی این رویکرد کاربردهای وسیع الطیف سیستم های RFID می باشد. در حال حاضر در ایران نیز تلاش هایی برای شناخت و استفاده از این فناوری صورت گرفته است. بنابر نیاز بسیار زیاد کشور به این تکنولوژی، در این پروژه یک نمونه ساده و آزمایشگاهی دستگاه اکسس کنترل  طراحی و ساخته شده است. در این سیستم 5 نفر در نظر گرفته شده است که اجازه ی ورود و خروج آنها، توسط نمایش Accept و Deny بر روی صفحه نمایش و روشن شدن دیودهای سبز و قرمز، صادر می شود. از مزایای این پروژه می توان به کنترل تردد افراد، ثبت ساعت ورود و خروج افراد و امکان حفاظت محل های خاص و طبقه بندی دسترسی افراد به محل های خاص اشاره کرد.

در سال های اخیر پروسه های شناسایی اتوماتیک (Auto-ID) در خدمات صنعتی، خرید و پخش لوجستیک، صنعت، کارخانه ها، سیستم های سیال مواد بسیار رایج گردیده است. پروسه های شناسایی اتوماتیک امروزه در شناسایی، انسان ها، حیوان ها و حمل و نقل کالاها و تولیدات به کار می روند.
برچسب های بارکد رایج که شروع یک انقلاب در سیستم های شناسایی و از دیرباز قابل توجه بودند دارای مشکلات بسیاری بودند. این مطلب درست است که بارکدها بسیار ارزان قیمت هستند و از نظر اقتصادی به صرفه می باشند، اما نقطه ضعف اساسی آنها ظرفیت ذخیره سازی کم و عدم امکان برنامه نویسی مجدد آنها می باشد. راه حل فنی بهینه می تواند ذخیره سازی اطلاعات در یک چیپ سیلیکونی باشد. یک نمونه بسیار رایج از ابزار الکترونی اطلاعات که استفاده از آن در بین جوامع بشری بسیار رایج گردیده است کارت های هوشمند می باشد. اساس کار این کارت ها قرار گرفتن در یک میدان تماس است.هر چند که این گونه کارت ها در اغلب موارد به مفهوم واقعی تماس مکانیکی با میدان ندارند اما انتقال اطلاعات بدون تماس ابزارهای الکترونیکی حمل اطلاعات و دستگاه خواننده استفاده از این گونه ابزار را انعطاف پذیرتر خواهد کرد.


به طور ایده آل توانی برای عمل کردن یک وسیله انتقال داده الکترونیکی نیاز است تا اطلاعات از وسیله موردنظر به خواننده با تکنولوژی بدون تماس صورت گیرد. به دلیل نوع پروسه ها و فرآیندهایی که در انتقال توان و داده در این گونه سیستم ها استفاده می شود، سیستم های شناسایی بدون تماس، سیستم های RFID (شناسایی توسط فرکانس های رادیویی) نامیده می شوند.


RFID چگونه کار می کند ؟

تگ و يا دستگاه فرستنده خودکار ، شامل يک مدار الکترونيکی است که که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسايی باشد ، متصل می گردد . زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده کدخوان قرار می گيرد ، میدان مغناطيسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می گردد  .
در ادامه ، تگ بطور پيوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس های راديويی می نماید . 

در نهايت داده توسط کدخوان دريافت و توسط نرم افزارهای مربوطه  نظیر برنامه های ERP  ( برگرفته شده از  Enterprise Resource Planning   ) و SCMS ( برگرفته شده از Supply Chain Management systems  ) پردازش می گردد .
شکل  3 نحوه انجام فرآیند فوق را نشان می دهد .

آنتن RFID و یا همان " RFID Antenna " امواج رادیویی را در محدوده مشخصی منتشر می کند. این امواج رادیویی دو عمل اصلی انجام می دهند :
1) وسیله ای برای ارتباط با RFID Tag است (transponder)
2) انرژی مورد نیاز tag برای برقراری ارتباط را فراهم می کند (در مورد تگهای passive )
وقتی که یک tag در میدان الکترو مغناطیسی ایجاد شده در اطراف reader قرار می گیرد، سیگنالهای فعال کننده که توسط آنتن فرستاده شده اند روی آن اثر گذاشته و به عبارتی تراشه RFID را بیدار می کند و این تراشه اطلاعات موجود در tag را در اختیار آنتن قرار می دهد. نقش transceiver در این عملیات کنترل خطوط ارتباطی و داده ها است.




انواع تگ های RFID

دو نوع اصلی از برچسب یا تگ های RFID وجود دارد. تگ فعال و تگ غیر فعال. در تگ های فعال منبع ذخیره نیرو مانند یک باتری وجود دارند اما در تگ های غیر فعال، باتری وجود ندارد. در عوض انرژی مورد نیاز خود را از آنتن گیرنده تامین می کنند که موج الکترو مغناطیسی را ارسال می کنند. همچنین تگ های نیمه فعال نیز وجود دارند که هم از نیروی باتری و هم آنتن استفاده می کند. این تگ ها معمولاً تا حد ۲۰۰۰ کیلوبایت داده را شامل می شوند. این داده ممکن است شناسه یا سریال منحصر به فردی باشد. این برچسب ها همینطور می توانند فقط خواندنی باشند یا قابلیت هم خواندن و هم نوشتن را داشته باشند. محدوده خواندن این تگ ها نیز به عواملی مانند نوع برچسب، نوع خواننده، تداخل در محیط و.. بستگی دارد. به صورت کلی محدوده تگ های فعال به دلیل وجود منبع قدرت بیشتر از تگ های غیر فعال است.


انواع تگ های RFID

دو نوع اصلی از برچسب یا تگ های RFID در انتن برد بلند وجود دارد. تگ فعال و تگ غیر فعال. در تگ های فعال منبع ذخیره نیرو مانند یک باتری وجود دارند اما در تگ های غیر فعال، باتری وجود ندارد. در عوض انرژی مورد نیاز خود را از آنتن گیرنده تامین می کنند که موج الکترو مغناطیسی را ارسال می کنند. همچنین تگ های نیمه فعال نیز وجود دارند که هم از نیروی باتری و هم آنتن استفاده می کند. این تگ ها معمولاً تا حد ۲۰۰۰ کیلوبایت داده را شامل می شوند.

این داده ممکن است شناسه یا سریال منحصر به فردی باشد. این برچسب ها همینطور می توانند فقط خواندنی باشند یا قابلیت هم خواندن و هم نوشتن را داشته باشند. محدوده خواندن این تگ ها نیز به عواملی مانند نوع برچسب، نوع خواننده، تداخل در محیط و.. بستگی دارد. به صورت کلی محدوده تگ های فعال به دلیل وجود منبع قدرت بیشتر از تگ های غیر فعال است.


آيا  فناوری RFID  يک فناوری جديد است ؟

RFID يک فناوری تائيد شده از سال 1970 تا کنون است و به دليل قيمت بالای آن تاکنون در برنامه های تجاری اندکی مورد استفاده قرار گرفته شده است . در صورتی که بتوان تگ ها را با قيمت مناسب تری تولید کرد ، استفاده از فناوری RFID می تواند بسیاری از مسائل مرتبط با کدهای ميله ای را برطرف نماید . با توجه به این که امواج راديويی قادر به حرکت در بین اکثر مواد غیرفلزی می باشند ، امکان استفاده از فناوری RFID در حوزه های گسترده تری  وجود دارد .

مزایای بکارگیری RFID
هم کدخوان ها و هم تگ ها می توانند دارای اندازه و شکل مختلفی باشند . با توجه به اندازه کوچک تگ ها و آزادی عمل جهت حرکت آنان ، سازمان ها و موسساتی که علاقه مند به استفاده از این فناوری می باشند از انعطاف بالائی در این رابطه برخوردار خواهند بود .
برخی از مزایای بکارگیری فناوری RFID عبارتند از :

    تگ ها می توانند مخفی باشند و یا در اکثر مواد جاسازی شوند .

    با توجه به این که تگ ها در ابعاد و اشکال مختلف ارائه می شوند ، کاربران می توانند با توجه به نیاز خود یکی از آنان را انتخاب نمایند.

    جهت خواند کد لازم نيست که تگ در معرض ديد مستقیم کدخوان قرار بگیرد .

    با توجه به ماهيت تگ ها ( عدم نیاز به  تماس مستقیم ) ، استهلاک و فرسودگی وجود نخواهد داشت .

    امکان دستکاری کدهای سریال ذخيره شده در تگ ها وجود نخواهد داشت .







 



تگ های اکتیو و پسیو
 

تگ های اکتیو و پسیو



تگ های Passive به هیچ منبع تغذیه داخلی متصل نیستند. به جای استفاده از منبع تغذیه از انرژی الکترومغناطسی گیرنده های RFID برای انتقال داده ها استفاده می کند. این تگ برای سیستم های Access Control ( سیستم های درب باز کن اتوماتیک)،ردیابی فایل ها، برای کنترل زمان در مسابقه های ورزشی، مدیریت کالا در فروشگاه های زنجیره ای، برچسب های هوشمند و غیره استفاده می شود. هزینه ای تگ ها بسیار پایین است لذا استفاده از این تگ ها در صنعت مقرون به صرفه تر است.

تگ های Active که به صورت مداوم درحال ارسال سیگنال به گیرنده های خود هستند؛ از منبع تغذیه استفاده می کنند. این تگ ها بعنوان یک ردیاب استفاده می شوند تا بتوان انها را ردیابی کرد و با در محیط هایی که اجسام با سرعت زیاد حرکت می کنند این تگ ها کارایی دارند. این تگ ها محدوده بسیار بزرگی را تحت پوشش سیگنال های خود قرار می دهند. این تگ ها هم چنین هزینه زیادی را دارند.
این تگ ها بر اساس نوع استفاده به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند. برخی از انها در یک یا چند دسته ترکیبی جای میگیرند. این دسته ها عبارتند از :

تحمل در دمای بالا – این نوع تگ ها در موارد صنعتی خاص، مثل سیستم بهداشت و درمان و هم چنین پیگیری تعداد دفعات مصرف ابزاری که در سیستم های که با دمای بالا سروکار دارند استفاده می شوند.

محیط با شرایط سخت- این تگ ها در محیط های فضای باز و یا انبار ها که نیازمند تگ است مورد استفاده قرار میگیرد. این تگ ها نیز می توانند در شرایط برف و یخ بندان، گرد و غبار و یادر زیر آوار مقاومت کنند. حتی در برابر خرد شدن زیر چرخ تراکتور مقاومت کنند .برای نرم افزارهایی که وابسته به این چنین محیط هایی هستند این تگ ها مورد های مناسبی می باشند.
اندازه – گاهی اوقات در برخی صنایع که اندازه و سایز برای آنها اهمیت داردمیتوانند از تگ های مخصوص این کار استفاده کنند. بطور مثال صنایع دریایی.این تگ ها در همه نوع سایز و اندازه ای موجود است.
جنس تگ – اگر برنامه نیاز به ردیابی اجناس فلزی باشدبرچسب های UHF فلزی تنها گزینه است. این تگ ها به طور خاص برای کاهش مشکلات UHF RFID در مواجه با فلز طراحی شده است.

تعبیه خشک – این تگ ها تنها از چیپ و انتن تشکیل شده است و بر روی کار مثل پوسته یا لمینت قرار میگیرد.
تعبیه تر – این تگ ها تنها از چیپ و انتن تشکیل شده است .

تگ های توکار – اگر در مواردی نیاز شد که تگ ها بصورت توکار قرار بگیرند این تگ ها باز از عهده این امر برمی آید. این تگ ها می توانند در کوچکترین شکاف ها قرار گیرند یا حتی با چسب های اپوکسی رزین روی کار تعبیه شوند.




سیستم پلاکخوان پارکینگ

سیستم پلاک خوان چیست؟


دوربین مداربسته پلاک خوان (Automatic Number Plate Recognition) برای اولین بار در سال 1976 در بخش توسعه علوم پلیس انگلستان اختراع شد.
این سیستم های اولیه تا سال 1979 کار می کردند. تااینکه قرارداد تولید صنعتی سیستم ها صادر گردید.
در سال 1981 اولین خودروی به سرقت رفته با استفاده از سیستم دوربین مداربسته ANPR شناسایی گردید.
در طول دهه 1990 به دلیل کاهش در بهای این نوع از دوربین ها و همچنین پیشرفت های چشم گیری که داشت استفاده از آن ها به صورت چشم گیری افزایش یافت.اولین پرونده ثبت شده با استفاده از دوربین های ANPR مربوط می شود به نوامبر سال 2005 که منجر به محکومیت قاتلین شارون بسنیفسکی (Sharon Beshenivsky) گردید.


سيستمهاي پلاک خوان خودرو امروزه يکي از مهمترين روشهاي تشخيص هويت خودرو مي باشد که در بسياري از سيستمهاي کنترل تردد و ترافيک مورد استفاده است. تكنولوژي پردازش تصوير محور اصلي در اين سيستمها مي باشد. بخش پلاك خواني خودرو با استفاده از فن آوري پردازش تصوير در سيستمهاي كنترل هوشمند ترافيك مورد استفاده فراواني دارد. در چند سال گذشته بسياري از پروژه هاي ترافيکي کشور از اين سيستم استفاده فراواني شده است که از اين ميان به پروژه هاي کنترل محدوده ترافيک شهرداري تهران، ثبت تخلفات جاده اي توسط راهداري و پليس، سيستمهاي کنترل تردد خودرويي بسياري از سازمانها و غيره مي توان اشاره نمود.

شماره پلاک خودرو یکی از مناسب‌ترین اقلام اطلاعاتی جهت احراز هویت خودروها می‌باشد. سیستم تشخیص پلاک خودرو یک سیستم کاملاً مکانیزه است که با استفاده از پردازش تصویر خودروهای عبوری از یک مکان، شماره پلاک آنها را استخراج می‌کند. برای استفاده از این سامانه، نیازی به نصب و تجهیز خودروها به وسیلهٔ دیگری (مانند GPS یا برچسب‌های رادیویی- RFID Tag) وجود ندارد. این سامانه با استفاده از دوربین‌های مخصوص، تصویری از خودرو در حال عبور اخذ می‌کند و آن تصویر را جهت پردازش توسط نرم‌افزار تشخیص پلاک خودرو به رایانه ارسال می‌کند. از این سامانه می‌توان در زمینه‌های امنیتی و ترافیکی بسیار بهره گرفت.

این سامانه برای ثبت تردد و  نیز ثبت گزارش عبور و مرور خودرو و …در مبادی ورودی و خروجی محوطه های پارکینگ های عمومی، سازمانها، عوارضی ها، بزرگراه ها و محدوده های ترافیکی کاربرد دارد.از آنجا که این سامانه نیاز به نصب دستگاه یا تگ بر روی خودرو ندارد، در مواردی که تعداد خودروهای مجاز یا تردد خودروهای متفرقه زیاد باشد، بسیار مقرون به صرفه است.
در سامانه هوشمند پلاک خوان برای هر لاین و جهت عبوری, از یک دوربین استفاده می شود. در صورتی که لاین مورد نظر شما برای ورود و خروج خودرو استفاده می شود، باید از دو دوربین استفاده شود.
به ازای هر لاین یک نسخه از نرم افزار پلاک خوان استفاده می شود . که تصاویر گرفته شده توسط دوربین را پردازش نموده و پس از تبدیل به متن به نرم افزار و پایگاه داده ارسال می نماید.
نرم افزار پلاک خوان با استفاده از الگوریتم های پیشرفته OCR یا( Optical Character Recognition )با دقتی بالای ۹۶% اعداد و حروف موجود در پلاک را تشخیص می دهد.
دوربین پلاک خوان EMBEDDED(ترکیبی)

دوربین پلاک خوان ترکیبی یک سخت افزار جامع و واحد (All in one) دارای دوربین های رنگی و IR، بخش الکترونیکی با قابلیتهای پردازش تصویر، کنترلی، پاوری و نیز سیستم نورپردازی ویژه تصویربرداری از پلاک است که فرآیند پلاک خوانی توسط آن  و بدون ارتباط با پردازنده یا واحد دیگری صورت می پذیرد. به عبارت دیگر پیش نیاز این سیستم، تامین تغذیه الکتریکی آن و خروجی آن تصویر پلاک خودروهای عبوری است.
دوربین پلاک خوان ترکیبی به صورت Plug & Play و Power Over Ethernet می باشد یعنی پس از اتصال منبع تغذیه به دوربین پلاک خوان ترکیبی این دستگاه به صورت خودکار روشن شده و شروع به پلاک خوانی می نماید. بدین ترتیب تمامی دغدغه های معمول در بکارگیری سیستم های پلاک خوان سنتی (مبتنی بر اجزاء جداگانه) در این سیستم حل شده است. همچنین این سیستم بر طبق استاندارد حفاظت شرایط محیطی IP66 تولید شده و محدوده گسترده دمایی ۵۵ تا ۳۰- برای آن تعریف شده است.


مقایسه سیستم پلاک خوان و انتن RFID

در سیستم پلاک خوان شناسایی خودرو ها بر اساس پلاک خودرو بوده و این امر خود باعث افزایش درصد خطا سیستم می شود.
چرا که اگر پلاک خودرو مخدوش و یا کثیف باشد و همچنین به دلیل متکی بودن به دوربین های مداربسته اگر دوربین نتواند عکس با کیفیتی به نرم افزار ارسال کند امکان تخشیص پلاک نیست و یا با خطا پلاک را ثبت می نماید که این امر خود باعث اختلال در روند ورود و خروج می شود.خصوصا در فصل سرما که پلاک خودرو ها به دلیل سرما و آب گرفتی عموما کثیف یا گلی هستند.

بر خلاف سیستم پلاک خوان ریدر برد بلند RFID بدون هیچگونه مشکلی روند ورود و خروج خودرو ها به داخل پارکینگ را کنترل می نماید.


الگوریتم عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان

الگوریتم شناسایی دوربین مداربسته پلاک خوان شامل 7 استپ است که عبارتند از:
1) مکان یابی پلاک (Plate Localization)

این سرویس به سیستم کمک می کند تا پلاک را پیدا کرده و در تصویر جداسازی نماید.
2) جهت یابی و سایز بندی پلاک (Plate Orientation and Sizing)

تصحیح انحرافات زاویه ای پلاک و تصحیح ابعاد آن در سایز مورد نیاز در این قسمت صورت می گیرد.
3) نرمالایز کردن (Normalization)

نرمالایز کردن تصویر به عبارتی همان کنترل و تنظیم روشنایی و کنتراست موجود در تصویر است.
4) تقسیم بندی کاراکترها (Character Segmentation)

هر پلاک از تعدادی حروف و شماره های خاص تشکیل یافته است. سیستم دوربین مداربسته پلاک خوان قادر است هرکدام از این کاراکتر ها را بصورت مجزا جداسازی و تقسیم بندی کند.
5) شناسایی کاراکترها بصورت اپتیکی (OCR)
بااستفاده از سیستم OCR کاراکترهای جداسازی شده شناسایی می شوند. سپس بصورت حروف آلفانومریکی ذخیره می گردند.
6) تجزیه و تحلیل ژئومتریک (Geometrical Analysis)

کاراکترها و موقعیت های ثبت شده براساس قوانین خاص کشور موردنظر آنالیز می شوند.
7) میانگین گیری از چندین مقدار شناسایی شده از چندین فیلد (The Averaging)

این گام که در واقع آخرین استپ از الگوریتم دوربین مداربسته پلاک خوان است، جهت حصول اطمینان از صحت پلاک ثبت شده است. پیچیدگی هرکدام از این گام ها دقت سیستم دوربین مداربسته پلاک خوان را مشخص می کند.

در گام سوم (نرمالایز کردن) برخی از سیستم ها از تکنیک های شناسایی مرز (Edge Detection) برای افزایش اختلاف حروف و سپس زمینه استفاده میکنند. بهره گیری از یک فیلتر میانی (Median Filter) نیز ممکن است برای کاهش نویزهای موجود در تصویر مفید باشد.

-پلاک خوان پارکینگی

این سامانه با بهره گیری از توان قرائت پلاک (پلاک خوان آماری) به منظور هوشمندسازی و اتوماسیون پارکینگ های عمومی مورد

استفاده قرار می گیرد.


از قابلیت های این سیستم ارایه رسید ورود و خروج و نیز ثبت تمامی اطلاعات مربوط به تردد خودروها و تراکنش های مالی برای

بررسی های بعدی می باشد.

مراحل کار:

مرحله 1 : با ورود خودرو سنسور فعال شده و نرم افزار به قرائت پلاک می پردازد سپس نتایج پلاک خوانی و اطلاعات مربوطه به

کاربر برای تایید نمایش داده می شود. با تایید کاربر از طریق نرم افزار با توجه به اطلاعات تردد ورودی از قبیل پلاک و زمان و شناسه یکتا، قبضی آماده چاپ خواهد شد. همزمان با این تایید، راهبند برای عبور خودرو بالا رفته و خودرو وارد پارکینگ خواهد شد. (درصورتی که از کارت یا قبض استفاده نماییم، این اطلاعات بر روی کارت نیز ثبت شده و در اختیار راننده قرار می گیرد)

مرحله 2 : در هنگام خروج خودرو با قرائت پلاک (مطابق با روال ورود)، اطلاعات مربوط به سند ورود (از جمله تصاویر ورود) به کاربرنمایش داده می شود و با ارایه کارت یا قبض از طرف راننده و در صورت تطابق با اطلاعات ورودی، مجوز خروج به راننده داده میشود و در صورت لزوم نرم افزار، هزینه مربوطه را به کاربر و راننده نمایش می دهد و پس از تائید پرداخت قبض، راهبند از طریق

بورد الکتریکی باز می شود.

مرحله 3 : مدیریت مجموعه امکان دریافت گزارش از ترددهای روزانه، خودروهای داخل مجموعه، میزان ساعات کارکرد کاربران و

سیستم، تراکنش های مالی و همچنین تعریف و تغییر مشترکان را خواهد داشت.




 

محدوده فرکانسی امواج

ارتباطات به وسیله امواج رادیویی، برپایه قوانین فیزیک و انرژی امواج الکترومغناطیسی استوار است. بدین منظور برخی مفاهیم اولیه مربوط به این موضوع را به اجمال از نظر می‌گذرانیم.

همه ما تاکنون عباراتی نظیر UHF, VHF, AM, FM و … را شنیده‌ایم. فضای اطراف ما آکنده از امواج رادیویی است که در تمام جهات در حال انتشار و عبور و مرور می‌باشند. اصولا یک موج رادیویی یک موج الکترومغناطیسی می‌باشد که معمولا توسط آنتن منتشر می‌گردد. امواج رادیویی دارای فرکانس‌های مختلفی هستند، که برحسب کاربری مطابق با استانداردهایی تقسیم‌بندی شده‌اند. در آمریکا FCC کمیته ملی ارتباطات مسئولیت مدیریت و تصمیم‌گیری در مورد تخصیص طیف‌های فرکانسی و صدور مجوز و یا تعیین استانداردها را برعهده دارد.
واحد اندازه ‌گیری فرکانس رادیویی hertz “هرتز” یا “سیکل بر ثانیه” است و برای فرکانس‌های بزرگ‌تر، جهت خواندن و نوشتن از عباراتی مانند KHz “کیلوهرتز”، MHz “مگا هرتز” و … استفاده می‌شود. در جدول  تقسیم بندی فرکانس‌ها برحسب واحد آمده است.

فرکانس های بین ۳۰۰ کیلو هرتز تا ۳۰۰۰ کیلو هرتز:به این دسته از فرکانس ها فرکانس های متوسط یا (medium ferquency )می گویند که به طور اختصاربه انها MF گقته می شود. از جمله کاربرد های این گروه از فرکانس ها می توان به رادیوهای موج AM اشاره کرد.

فرکانس های بین ۳ مگاهرتز تا۳۰ مگاهرتز: به این دسته از فرکانس ها،فرکانس های بلند یا (High frequency ) گفته می شود که با نام اختصاری HF نمایش داده می شوند. از کاربرد های این دسته داز فرکانس ها می توان به رادیو موج کوتاه اشاره کرد.
فرکانس های بین ۳۰ مگاهرتز تا ۳۰۰ مگاهرتز: این دسته از فرکانس ها با نام اختصاری VHF یا Very High frequency شناخته می شوندکه به انها فرکانس های خیلی بالا گفته می شود. از کاربرد های این دسته از فرکانس ها می توان به فرکانس های امواج تلویزیونی و رادیویی fm اشاره کرد.

 فرکانس های بین ۳۰۰ مگاهرتز تا ۳۰۰۰ مگاهرتز:این دسته از فرکانس ها با نام اختصاری UHF یا Ultra High frequency شناخته می شوند که به انها فرکانس های بلند نیز گفته می شود. از کاربردهای این دسته از فرکانس ها می توان به انتقال امواج تلویزیونی اشاره کرد.